уторак, 2. април 2013.

Izrada Single speed bajsa - deo tri

U ovom delu pisaću vam malo a možda i puno o kočnicama vašeg bicikla. Prvo što treba da uradite jeste da se upoznate sa vrstama kočnica koje se mogu ugraditi na bicikl.

Sve kočnice sastoje se od poluga za kočenje tj. ručki kočnica kablova ili bužira koji vode sajle i na kraju čeljusti kočnica. A takođe postoje i disk kočnice koje umesto sajli koriste kočiono ulje i nazivaju se hidraulične disk kočnice.  I postoje kočnice koje su već ugrađene u osovinu točka popularne kontra kočnice koje se ugrađuju na bicikle tipa poni i neke starije. Kočnice bicikla se mogu dalje podeliti na one koje silu kočenja ostvaruju preko felne bicikla, kontre i preko diskova koji se montiraju na osovinu bicikla. Evo nekih slika da vam bude jasnije o čemu pišem.

 Kočnica koja se jednim šrafom postavlja na ram bicikla, eng caliper brake.
Disk kočnica sve više popularna ne znam iz kog razloga ali dobro, danas svi hoće da imaju disk kočnice.
Kontra je osovina u kojoj je smeštena kočnica i kočenje se postiže na taj način što poluge vašeg pogona jednostavno kontrirate tj okrenete u kontra smeru od pravca kretanja.







V brake kočnice sa dve poluge koji se na ram bicikla kači pomoću dva šrafa.  






                                                                                                     









Cantilever kočnice stariji model koji je prethodnik v brake sistema, redak ali još uvek se koristi. Princip kočenja zasniva se na sajli koja stoji centralno u odnosu na poluge kočnice, što je i razlika u odnosu na v brake. U bukvalnom prevodu cantilever znači nosač a u smislu bicikliyma poluga koja je pričvrščena na jednom kraju dok je drugi slobodan. :)


Što se tiče čeličnih ramova oni dolaza sa već predviđenim nosačima za  cantilever, V brake ili rupama na ramu kroz koje se šrafi šraf koji nosi caliper brake. Caliper brake je veoma popularan na biciklovima koji se nazivaju drumaši ili specijalke. To su oni tanki ramovi sa krivim kormanima i tankim gumama. Odlični biciklovi za vožnju gradom. Ustvari ne sećam se da sam ikada video drumski bicikli sa v brake kočnicama. :)       
MTB bicikli koji čine većinu na našim ulicama opremeljeni su v brake kočionim sistemima ili cantilever kočnicama koji se mogu naći i na ramovima od legure aluminjuma i na čeličnim ramovima bicikla. Ukoliko imate ram od legure aluminjuma (ovde se govori samo o ramovima koji su pristupačni za naše jadno tržište) na njemu postoje (u većini slučajeva) mesta za cantilever, v brake i za disk kočnice. 

Suština svega je da ne možete puno da birate ukoliko imate stari ram moraćete ugraditi kontra kočnicu ili ako imate sreće postojaće rupe na ramu za caliper brake. ukoliko je to noviji ram od čelika ili aluminijuma velike su šanse da ćete moći da birate između cantilever, caliper brake, v brake ili čak i disk kočnica. 
 Evo par primera kako izgledaju mesta na ramu za vaše kočnice.

                                                                                 Caliper kočnica.
 V brake.
                                             Prednja disk kočnica.
 Još jedan primer caliper kočnice.
                                               Zadnja disk kočnica.

                                                                                                 











Cantilever kočnica.

















Ručice kočnica se razlikuju u odnosu na sve ostale ručice, ručice za disk i v brake imaju veoma kratak hod dok ručice za cantlever i caliper brake imaju nešto duži hod. Sećam se na mom biciklu kada sam fino doštelavao v brake i na prednjoj i na zadnjoj kočnici na kraju poluge ručice imao sam vrlo kratak ho od samo nekoliko milimetara same pakne skoro da su dodirivale felne.
 Evo nekoliko primera kako same ručke izgledaju.
                                                                                                                                          Ručica kočnice za disk hidraulični.


                                                                       Univerzalne ručice kočnica koje se koriste za sve tipove kočnica osim za hidraulične disk kočnice.











Ručice kočnica za v brake.












Ručice kočnica za drumski - trkački bicikl sa integrisanim ručicama menjača.






                                                                                                                         



E sada malo o samom kočenju. Pravilo je uvek da prilikom kočenja prvo kočite prednjom kočnicom a potom i zadnjom ili istovremeno sa obe, jer ako je veća sila kočenja na zadnjoj osovini velike su šanse da će doći do proklizavanja zadnjeg točka a pri većim brzinama i do pada sa bicikla.
Prilikom kočenja dolazi do trenja samih povrčina koje ostvaruju kontakt pakne i felna tocka odnosno mehanizam unutar osovine koja koči po principu kontre. A svako trenja dovodi do povećanja temperature kontaktnih površina tako da usled konstantnog i jačeg kočenja može doći do krivljenja točka ukoliko koristite v brake sistem odnosno diska ukoliko koristite disk kočnice ako materijali i komponente nisu dobrog kvaliteta. Kod osovina sa kontrom dolayi do zagrevanja masti koja se nalazi unutar same osovine i zbog toga (ukoliko vozite redovno bicikl) obratite pažnju na istrošenost ležaja te osovine ili neka vaš majstor vodi računa o tome.
Zamalo da zaboravim i pakne odnosno pločice za diskove. Koje ostvaruju kontakt sa kočionim površinama (felnama tj diskovima) pa evo par slika da ynate o čemu pišem.
















I nekoliko slika pločica za disk kočnice.























Pošto je tema ovog teksta kočnica singlee speed bicikla u slučaju da koristite zadnju osovinu koja je slobodna onda će vam ovaj tekst itekako dobro doći u slučaju da pravite single speed fixie onda vam kočnice ne trebaju a ukoliko koristite osovinu sa kontrom u obzir dolazi samo dodavanje prednje kočnice ali to je već stvar ukusa i izgleda. 
Toliko od mene i Singlespeedcustom do sledećeg pisanja. Veliki pozdrav!

Ukoliko vam se sviđa ovo što pišemo lajkujte nas na facebook-u :) evo i linka  
                                          
                                                               singlespeedcustom

2 коментара:

  1. bravo za blog... procitao sam u 15 minuta i jednom dahu. izuzetno mi se svidja ideja single speed, ali ne i fixie (subjektivno misljenje)... upravo sam sinoc razgovarao sa kolegom da se bacimo na neki projekat, i od svega sto sam video najvise mi se svidela varijanta kustomizacije. hocemo da pronadjemo neke donor biciklove i da ih preradimo u nesto slicno (ili isto) cruiserima (beach cruiser)... sa sirokim guvernalama kao na oldtimerima, kontrama, ali i izmenjenim ramovima sa vise oblina... imatemli nekih predloga ili ideja?

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala na citanju, izvinjavam se sto ranije nisam odgovorio... Komp mi posustaje a i stalno sam u poslu oko singlespeed-a trenutno resavam problem kosine lanca i pomeranja zadnje osovine kontrasa da bi se mogla prilagoditi mtb i novijim ramovima. Preslog i neku ideju ocekujem da ces sam izvuci posto uskoro treba da zavrsim bicikl pa ces i sam moci da vidis. U nasta ku bloga pisa u o kontra gla ama tj njihovoj adaptaciji i nesto o izradi alata za cemtriranje tockova tj. o wheel truing stand-u na nasem postolje za centriranje i ispravljanje tocka. Ukoliko imas neka konkretna pitanja mozes na mail singlespeedcustom@gmail.com ili na face-u singlespeedcustom. Pozdrav! Hvala jos jednom!

    ОдговориИзбриши