четвртак, 21. март 2013.

Izrada Single Speed bajsa - deo drugi

U ovom delu pisaću vam o točkovima za bicikl.Opšte je poznata činjenica da je svaki točak okrugao ukoliko nije onda je možda vreme da posetite majstora. Točak (eng wheel)

Felne (eng. rim)

Nekoliko reči o veličini felne, svuda pa i kod nas za veličinu točka koristi se US mera odnosno inch-inč.
mada kada meru u inčima pomnožite sa cm ne dobijate tu meru jer ukoliko je veličina točka 26" njena veličina u mm je 559. Dakle postoje sledeće veličine točka (ovde ću nabrojati samo nekoliko koji su standardni, mada ima ih na desetine):12", 16", 20", 24", 26" i postaju popularni točkovi veličine 28". Ukoliko želite da naučite sve standarde svih točkova koji postoje evo linka i za to:

                                                http://sheldonbrown.com/harris/rims.html

 Npr. 12" i 16" su dečiji bicikli 20" su bmx bicikli 24" bicikli srednje veličine ima ih raznih od bmx-a do bajseva za akrobacije i na kraju 26" oni koji su za nas najzanimljiviji a koriste se na mtb biciklima i uglavnom svim biciklima za odrasle i one koji to žele da budu. u velikom procentu vaš točak će biti razmere 26. E sada ukoliko želite da vozite vaš stari točak i tako uštedite pare onda bi trebalo taj isti točak malo ujlepšati očistiti i naravno posetiti majstora ili se posavetovati sa singlespeedcustom šta dalje? Ako se odlučite za nov točak onda spremite se da naučite i nešto o tome.

Prvo postoji nekoliko tipova felni (neki će ih zvati felgama ili bandašima) prva podela je na materijal: gvožđe, aluminijum, karbon, magnezijum itd. itd. Za vas i mene i za izgradnju vašeg bicikla poslužiće i ove od legura aluminijuma i eventualno gvožđa. Zašto kažem eventualno jer su takve felne (gvozdene) većuveliko izašle iz proizvodnje i vrlo su retke. Postoji više vrsta aluminijumskih felni: obične, sa duplim zidom, plitke sa duplim zidom, duboke sa duplim zidom i tako u beskraj. Evo nekoliko linkova na kojima možete pogledati neke od felni za bicikl:  
                          Mavic felne
                          Samson felne
                          Maxl International proizvodi
                          DT SWISS felne

Žbice (eng. spoke) i niple (eng. nipple)

Točak za bicikl možete kupiti kao već gotov proizvod ili se odlučiti za kupovinu pojedinačnih komponenti koje možete sami sklopiti ili odneti kod vašeg majstora za bicikl da on to uradi. Po meni bolje je odlučiti se za kupovinu delova pa ih onda sklopiiti. Tako ćete biti sigurni u kavalitet i radni vek dela. U ponudi kod nas jedino sto valja od sklopljenog točka koji kupite kao gotov proizvod jeste felna dok se o kvalitetu žbica nipli i osovine ne vodi baš puno računa. Dakle žbice su deo koji povezuje osovinu sa felnom točka preko nipli. Divno je to što je ponuda žbica kod nas začuđujuće dobra. Takođe kao i kod svih drugih delova cena jeste merilo kvaliteta tako da možete kupiti one koje koštaju od 10din po komadu pa i jeftinije a možete se odlučiti i za skuplje i mnogo skuplje varijante od po par eura po jednoj žbici. U ponudi su uglavnom crna i siva odnosno hrom boja.
Niple- to su oni mali šrafići koji se šrafe na žbice i drže žbicu povezanu sa ferlnom. Niple ćete ili dobiti u setu sa žbicama ili ćete se odlučiti da ih kupite posebno i tako odredite boju ako postoji mogućnost za izbor kod nas, dužinu i kvalitet. Isto staro pravilo cena jeste i kvalitet kao i marka proizvođača. Na e-bay možetze naći ogroman izbor i boje različitih proizvođača, i naručiti preko nekog ko zna nekog ko je preko i može da šopinguje na e-bay. Zamalo da zaboravim da je bitno odrediti veličinu tj. dužinu žbica a to možete uraditi preko ovog linka i programčića koji je na engleskom :)

                                           http://www.bikeschool.com/tools/spoke-length-calculator
                                           http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
                                           http://lenni.info/edd/

                                               
Osovine (eng. hub) (prednja osovina - front hub, zadnja osovina - rear hub)

Prednja i zadnja to je ono što osim točka omogućava kretanje vašeg bicikla. Postoje dve vrste za MTB bicikle i te dve vrste su najbolji izbor za vaš single speed bajs-bicikl (pričamo o zadnjim osovinama prvo) dakle postoje one osovine sa navojem i postoje osovine sa kasetnim delom. Razlika je očigledna sa slike.

                                   

Osnovna razlika između fiksiranog pogona (bicikli se naziva fiksi eng. fixie) i slobodnog pogona jeste u ovim 
osovinama. Malo istorije sada, prvi biciklovi koji su izgledali kao današnji imali su fiksiran pogon to znači da dok je bicikl u pokretu morate okretati pedale. Odnosno nemate prazan hod unazad pri kom se cuje pucketanje (mtb bicikli, bmx bicikli) odnosno ne možete odmarati noge kao npr.kod poni bicikla. Okrećete pedale napred tako se i krećete, okrećete pedale unazad i idete unazad - nema odmaranja na fixiima. Bitno je reći i da fixie bicikli nemaju kočnice jer ih i njihovi daleki rođaci nisu imali tako da je vožnja ovog bicikla pravi izazov.Međutim i pored toga u svetu fixie bicikli doživljavaju ponovno rođenje i jako su popularni. :) Kod single speed bicikla odmaranje nogu i okretanje srednjeg pogona unazad je moguće baš iz tog razloga što se koriste kasetne osovine (osovine sa žlebovima) ili osovine koje poseduju kontru (poni bicikli-nije moguće okretati pedale unazad jer tada dolazi do kočenja). Na slici ispod je osovina kakva se ugrađuje na poni bicikle, svima nama poznate koje ste bar jednom u životu vozili i cepali zadnju gumu kočeći kontrom :)
Jedina prednost kasetne osovine nad osovinom sa kontrom jeste ta da se pomoću single speed seta (koji još nema da se kupi kod nas jer zaostajemo u svemu) zupčanik zadnje osovine može pomerati da bi se uskladio
sa pravcem zupčanika pogona, jer lanac koji spaja prednji zupčanik sa zadnjim uvek mora biti prav.  Na slikama vidite da ni jedan zadnji zupčanik ne stoji tačno na sredini osovine tj. dela gde dolazi kaseta. Kada stavljate osovinu sa kontrom u 99% slučajeva lanac neće biti idealno prav. Slika seta i prilagođenih osovina je u daljem tekstu. 







Evo par slika kako bi lanac trebao da stoji.


U slučaju da nije ovako prav probajte da premestite mesto zadnjeg zupčanika da bi ste poravnali lanac. U slučaju da nemate ovaj set i da vam je yadnja kasetna glava skupa i spanovanje točka ponovo i tako ti problemi jednostavno na vašu zadnju glavu koja verovatno ima navoje na sebi zavrnete bmx zupčanik .Evo ovako.... 


Ovo još nisam probao pa za početak nemojte ni vi. 

Rešenje za singl speed jeste i osovina sa kontrom pa da se malo pozabavimo i time. Prednost ovakvog rešenja jeste ta da felnu možete prefarbati u željenu boju pošto nisu potrebne kočnice što doprinosi jednostavnosti bicikla i lepše izgleda takav točak. Ali o tome u nekom od narednih blogova o farbanju vašeg bicikla. I primer ugradnje glave sa kontrom.

 Kao što vidite na ovoj slici širina cele osovine sa kontrom je oko 110mm, što i predstavlja prvi problem jer na slici ispod vidi se da je raspon između držača osovine zadnje vile oko 125mm.

Tako da kada se stavi osovina na bicikl to ovako izgleda... e sada ovaj problem se može rešiti tako što se između vila bicikla i osovine stavljaju podloške, što se vidi na sledećoj slici...

Međutim sada se javlja još jedan problem a to je da je poluga koja koristi kao kontra ya kočenje previše "pobegla" od rama bicikla i na ovaj način je nemoguće je pričvrstiti za ram. Sledeći problem je taj što je zupčanik takođe dalje od ivice rama nego što bi trebao da bude, tako da ako približimo osovinu desnoj strani da može da se učvrsti poluga kontre zupčanik će biti daleko od rama tako da će lanac biti dosta ukrivo  Ako namestimo zadnji zupčanik tako da odgovara prednjem odnosno pogonskom i lanac tada bude prav, nećemo moći da učvrstimo polugu kontre.


Gde broj 1 prikazuje udaljenost poluge kontre od rama bicikla a broj dva udaljenost zupčanika od rama bicikla. Postoji više rešenja za ovaj problem. a najjednostavnije je da se cela osovina prilagodi strani na kojoj je zupčanik i da se na stranu poluge kontre stave podloske od osovine do rama bicikla. Polugu kontre pričvrstiti za ram dužim šrafom. Ali o ovom problemu u nekom od narednih blogova. 

Zatezač lanca (eng chain tensioner)

Još par reči o zatezaču lanca. Lanac koji ste imali na vašem biciklu (ukoliko je to bio MTB bicikl je predugačak ya single speed sistem) ovaj problem rešava se tako što se ne mesto zadnjeg menjača ubacuje zatezač lanca koji se jednostavno ušrafi na mesto menjača i to izgleda ovako.


Ima dosta rešenja za zatezač lanca, ova dva su najjednostavnije rešenje ukoliko od MTB bicikla pravite single speed. 

I za kraj nekoliko uradi sam videa o tome kako se pravi točak.

                                  http://www.youtube.com/watch?v=G5ADTpzMPgU
                                  http://www.youtube.com/watch?v=OYl4NO5m16Q
                                  http://www.youtube.com/watch?v=8NJwEcm-NTw

Toliko od nas za danas do sledećeg pisanja. Pozdrav 

like us on facebook singlespeedcustom on facebook

                                               

















Нема коментара:

Постави коментар