U ovom delu pisaću vam o izradi ss bicikla, od mojih preporuka do vašeg sopstvenog izbora.
Prvo i osnovno jeste izbor rama za vaš single speed bicikl. Na tržištu postoji veliki broj ramova za bicikle. Za početak, ukoliko niste čvrsto rešeni da vozite samo single speed, moja je preporuka da iskoristite neki stari ram koji imate negde, a koji stoji odavno ili posetite obližnji otpad sekundarnih sirovina i tamo za male pare kupite sebi ram za vaš projekat. Između ostalog, par reči i o vrstama ramova za bicikl. Osnovna podela jeste da se dele na muške i ženske ramove. Osnovna razlika je u gornjoj šipci koja je na ženskom biciklu oborena na dole a na muškom biciklu stoji horizontalno.
Materijali od kojih se prave ramovi za bicikl su čelik, razne legure aluminijuma, magnezijum, karbonska vlakna, titanijum, skandijum, termoplastika, bambus pa čak i drvo. Ono na šta treba da obratite pažnju prilikom izbora rama jeste da li će vam veličina rama odgovarati. Ukoliko je ram mali, nećete se lagodno osećati vozeći taj bicikl i vozićete se u zgurenom odnosno zgrčenom položaju. Ukoliko odabereta prevelik ram vozićete se mučno i previše pažnje usmerićete na pokušaj da dohvatite pedale ili sam korman bicikla. Za izračunavanje željene veličine bicikla idite na ovaj link http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer.
Sledeće na šta treba da obratite pažnju jeste očuvanost rama. Vizuelno pregledajte ram da bi ste ustanovili da li je kriv, koliko je farba oštećena i obratite pažnju na donji nosač osovine - mesto na koje dolazi osovina pogona tj. prednjeg zupčanika, pogona i pedala. Delove rama možete videti na slici ispod teksta na kojoj fale vile bicikla.
Ukoliko je donji nosač osovine korodirao do te mere da je navoj unutar njega oštećen, bilo bi poželjno da potražite drugi ram. Zatim pogledajte u kakvom je stanju farba rama. Ukoliko je očuvana i boja nije daleko od vaše omiljene ostavite je, jer najbolja zaštita rama od korozije jeste upravo ona koja je naneta fabrički, a i uštedećete dosta ukoliko se odlučite da ne prefarbavate ram. Ukoliko vam se boja ne sviđa i želite da je promenite onda treba prvo skinuti staru farbu. To možete mehaničkim ili hemijskim postupkom. Mehaničkim tako što na malu brusilicu montirate specijalnu rotacionu čeličnu četku ili hemijskim putem odete do prve farbare i kupite sredstvo za skidanje farbe koje se nanosi četkom a posle određenog vremena sredstvo uradi svoje i možete farbu guliti sa rama bicikla. Takođe, ukoliko imate industrijski fen možete grejati ram dok farba ne počne sama da se skida ili odnesete ceo ram da se plastificira. Problem sa ovom metodom je što su boje određene na nekoliko nijansi a ako želite neku po vašem izboru a majstori za plastifikaciju je nemaju moraćete skupo da doplatite. Toliko za sada, pozdrav do sledećeg pisanja.
E sada malo o srednjoj osovini tj osovini koja nosi kurble i pedale. Postoji više tipova donjih nosača osovine ali britanski tj, ISO su najčešće na biciklovima sa kojima se mi srećemo ukoliko se odlučite da ne menjate srednju osovinu preporučljivo bi bilo da bar zamenite ležajeve, međutim ss bicikli nemaju mogućnost promene brzine što znači da je sila na sam zupčanik, kurble i pedale drastično veća nego kod biciklkova sa menjačima pa je prporučljivo ugraditi (cartridge) zatvorenu osovinu koja je mnogo otpornija na habanje od obične osovine. Ispod se nalazi tabela sa standardima navoja koji se koriste za donje nosače osovina.
tpi-threads per inch - odnosno navoja po inču.
Odredili ste navoj vaše osovine sada treba da se pozabavite nabavkom osovine ukoliko želite da je menjate? Na tržištu postoji bezbroj modela osovina. Neke koje su najpristupačnije i ima ih na tržištu u našoj zemlji su: Standardna četvrtasta, Shimano octalink V1 i V2 i ISIS osovina. Ove četiri su plod Shimano proizvoda.
Prilikom promene osovine srednjeg pogona izmerite staru osovinu odnosno njenu dužinu i prema toj dužini nabavite novu. Vodite računa da prilikom kupovine osovine obratite pažnju i na prečnik pogonskog zupčanika jer ukoliko je osovina kratka za određeni zupčanik onda će zupčanik pogona udariti u šipke lanca i nećete moći da okrećete pedale (sasvim logično).
Napominjem da u ovom tekstu neću pisati o svim tipovima i delovima koji mogu da se ugrade, već samo onima koji su pristupačni u ovoj državi i koji po ceni nisu preskupi a obezbediće prilično trajnu i sigurnu vožnju uz redovan servis. Nabavka pogona ili samo očistite stari i spremni ste :) ipak ako kupujete nove delove pazite da osovina koju ste nabavili odgovara i kurblama. Na octalink V1 osovinu ne možete staviti kurblu koja ima četvrtastu rupu za osovinu i obrnuto.Na našem tržištu koje je preskromno postoje neki pogoni koji su u rangu lošeg kvaliteta ali takođe i koštaju malo. Ako ipak želite nešto kvalitetniji deo potražite na oglasima polovne delove i vodite računa da nisu previše istrošeni, sigurno će duže trajati i bolje služiti od novih "kineskih". Evo i nekoliko slika pogona za ss bicikle.
Izbor pogona je vrlo jednostavna stvar kraće kurble teže okrećete ali idete malo brže, duže kurble lakše okrećete idete malko sporije... Sve su ostalo nijanse. Ipak prporućljivo za vožnju ss bicikla jeste da se opredelite za one duže jer lakše se kreće sa dužim kurblama. Jednome je jedan rekao: "Dajte mi oslonac i dovoljno dugačku polugu i pomeriću svet!" (Arhimed).
Znači neka optimalna dužina kurbli bila bi 175mm s tim da možete koristiti i duže. Takođe obratite pažnju i na broj zuba na zupčaniku jer sa manjim brojem zuba pogonskog zupčanika ostvarujete bolje ubrzanje i lakše krećete iz mesta dok je maksimalna brzina manja nego kod pogona sa većim brojem zuba gde ćete teže kretati i ubrzavati. Izbor pedala je na vama, mada bih preporučio one sa većom gazećom površinom.
Toliko for now :)
like us on facebook singlespeedcustom on facebook
Нема коментара:
Постави коментар